Algemeen

Vrijetijdssector onderschat kracht social media

Afgelopen maand heeft Vrijetijdshuis Brabant de social media monitor Scanmerk geïntroduceerd voor het recreatief-toeristisch bedrijfsleven. Het aantal gebruikers van het hulpmiddel groeit zo kort na de introductie echter nog maar gering.  Het is wellicht nog erg vroeg om conclusies te trekken maar het belang van social media bij het keuzeproces van de consument wordt door ondernemers  in de vrijetijdssector nog niet op waarde ingeschat.

Uit onderzoek van het NBTC  blijkt dat ruim de helft van alle inkomende toeristen voorafgaand een beoordelingssite bezoekt voordat men Nederland bezoekt. Eenderde van alle bezoekers blijkt zelfs beïnvloed te zijn bij de keuze voor de vakantie door een online mening van een ander.  Ondernemers uit de vrijetijdssector doen zich tekort door niet actief te participeren en acteren op de diverse sociale media. Voor de kleinere bedrijven die niet de tijd hebben om allerlei verschillende sites te monitoren biedt Scanmerk hulp. Via een eenvoudige rapportage wordt men op de hoogte gehouden wanneer de naam van het bedrijf online gebruikt wordt. Of er vervolgens actie moet worden ondernomen is vervolgens wel aan de ondernemer zelf. De komende maanden zal moeten blijken hoe social media bewust de ondernemers in de vrijetijdssector zijn.

Blijft Vlaanderen achter?

Opmerkelijke feit dat uit het onderzoek van NBTC naar boven komt is dat België met 34% blijkbaar het laagste aantal gebruikers van social media kent. Dit vraagt om reactie of nader onderzoek. Gebruiken Belgen social media minder intensief dan in andere landen? Heeft de buur van Nederland  zo’n rotsvast vertrouwen in de gebruikelijke toeristische informatie van de aanbieders zelf? Of heeft men een onbeperkt vertrouwen in de kwaliteit van het aanbod van de Nederlanders?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *